Rekrutacja 2017 slajd3

PED NAUCZ ROZW 530

Jest to program studiów na kierunku pedagogika przygotowujący do pracy w instytucjach edukacji formalnej, a w szczególności:

  • w przedszkolu (tylko w przypadku obrania specjalności głównej Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna);
  • w szkole podstawowej (pierwszy stopień studiów), ponadpodstawowej (drugi stopień studiów) w charakterze nauczyciela w zakresie określonym wybranymi specjalnościami,
  • w szkołach – na stanowisku wychowawcy/nauczyciela świetlicy;
  • placówkach opiekuńczo-wychowawczych w charakterze wychowawcy lub nauczyciela;
  • organizacjach społecznych, fundacjach i stowarzyszeniach;
  • w kształceniu ustawicznym w charakterze nauczyciela w zakresie określonym wybranymi specjalnościami,
  • w przedszkolach, szkołach i placówkach specjalnych lub integracyjnych (oddziałach specjalnych lub integracyjnych) - dotyczy studentów studiów  pierwszego lub drugiego stopnia, którzy wybrali specjalność realizującą zagadnienia z obszaru pedagogiki specjalnej

oraz do podejmowania samodzielnej działalności w obszarze usług edukacyjnych.

Wybrane przedmioty studia II stopnia /moduł ogólny/:
  • Wprowadzenie do pedagogiki
  • Podstawy dydaktyki ogólnej
  • Psychologia rozwojowa i osobowości
  • Podstawy socjologii
  • Teoria i historia wychowania
  • Biomedyczne podstawy rozwoju
  • Metody badań pedagogicznych
  • Współczesne koncepcje filozofii i etyki
  • Pedagogika ogólna
  • Współczesne problemy psychologii
  • Współczesne obszary badań pedagogicznych
  • Andragogika
  • Współczesne problemy socjologii
  • Metodologia badań społecznych
  • Antropologia kulturowa
  • Pedeutologia
  • Podstawy prawa dla pedagogogów
  • Komunikacja interpersonalna – interakcje społeczne
  • Diagnostyka psychopedagogiczna
  • Psychopedagogika twórczości - wprowadzenie do treningu twórczości
  • Emisja i higiena głosu
  • Projektowanie badań naukowych
  • Poznawanie siebie, innych i środowiska
  • Język obcy
  • Wprowadzenie do redakcji prac naukowych
SPECJALNOŚCI wybierane przez studenta w toku studiów:

Doradztwo edukacyjno-zawodowe z elementami coachingu

 

Studia mają charakter kwalifikacyjny i nadają uprawnienia do wykonywania zawodu szkolnego doradcy zawodowego, ale również umożliwiają realizację roli doradcy zawodowego w organizacjach i instytucjach rynku pracy i biznesu, takich jak:

  • agencje doradztwa zawodowego i pośrednictwa pracy
  • biura karier
  • domy samotnych matek
  • działy kadr w firmach
  • organizacje pozarządowe
  • organizacje pracodawców
  • ośrodki interwencji kryzysowej
  • ośrodki badań społecznych
  • ośrodki pomocy społecznej
  • ośrodki poradnictwa rodzinnego
  • poradnie specjalistyczne, w tym także dla młodzieży pod kontem wyboru zawodu
  • powiatowe centra pomocy rodzinie
  • powiatowe i wojewódzkie urzędy pracy
  • świetlice socjoterapeutyczne

Obecnie doradcy zawodowy stają się coraz częściej poszukiwanym specjalistą na rynku pracy zarówno przez publiczne służby zatrudnienia, agencje pracy, szkoły i instytucje oświatowe.

Program specjalności obejmuje tematykę pracy socjalnej, polityki społecznej i  pedagogiki społecznej.  Studenci zostają także wprowadzeni w tematykę socjologii pracy, współczesnych problemów rynku pracy, zawodoznawstwa, poradnictwa zawodowego oraz programów informatycznych w poradnictwie szkolnym.

  Wybrane obszary tematyczne:
 
  • Teoretyczne podstawy doradztwa zawodowego i personalnego
  • Zawodoznawstwo
  • Podstawy prawne poradnictwa zawodowego i personalnego
  • Doradztwo zawodowe i personalne w UE
  • Współczesny rynek pracy - prawo pracy i strategie zatrudnienia w Polsce i UE
  • Kwalifikacje i kompetencje kluczowe w edukacji - edukacja formalna, pozaformalna i nieformalna
  • Psychologia podejmowania decyzji zawodowych - diagnostyka psychologiczno-pedagogiczna dla potrzeb doradztwa zawodowego
  • Komunikacja interpersonalna i techniki coachingowe
  • Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi - style pracy doradczej, zarządzanie zmianą i organizacja świadczenia usług doradczych
  • Budowanie ścieżek kariery i przygotowanie klientów do aktywnego poruszania się na rynku pracy
  • Warsztat pracy doradcy zawodowego - kierowanie rozwojem
  • Metodyka doradztwa zawodowego
  • Metodyka pracy doradczej grupowej
  • Metodyka pracy doradczej indywidualnej
  • Planowanie kariery - indywidualny plan działania
  • Nowoczesna metodyka pracy doradcy zawodowego i e-doradztwo
  • Superwizja w doradztwie zawodowym
  • Istota i przebieg coachingu
  • Narzędzia i komunikacja w coachingu
  • Metodyka rozmów coachingowych
  • Planowanie i wdrażanie działań coachingowych
   

Edukacja przedszkolna
i wczesnoszkolna
z wczesnym wspomaganiem rozwoju

Jest to specjalność nauczycielska przygotowująca do nauczania w szkole podstawowej w klasach I-III oraz w przedszkolu i nadająca uprawnienia do wykonywania zawodu nauczyciela.

Absolwent tej specjalności jest przygotowany do pracy na stanowiskach nauczyciela i wychowawcy w:

  • placówkach wychowania przedszkolnego,
  • szkołach – na stanowisku nauczyciela kształcenia zintegrowanego w klasach I-III,
  • szkołach – na stanowisku wychowawcy/nauczyciela świetlicy,
  • placówkach opiekuńczo-wychowawczych w charakterze wychowawcy lub nauczyciela,
  • organizacjach społecznych, fundacjach i stowarzyszeniach

oraz do podejmowania samodzielnej działalności w obszarze usług edukacyjnych.

Absolwenci tej specjalności są przygotowani do wykonywania zawodu nauczyciela w przedszkolu oraz w edukacji wczesnoszkolnej oraz prowadzenia działań w obszarze wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

Sprawnie posługują się warsztatem diagnostycznym i metodycznym, potrafią wykryć i nazwać problem dziecka, zaplanować i wdrożyć działania profilaktyczne oraz wspierające rozwój, a także rozwijać w procesie kształcenia indywidualne możliwości dziecka.

  Wybrane obszary tematyczne:
 
  • Pedagogika ogólna - wybrane aspekty współczesnych teorii wychowania
  • Elementy diagnozy i metodyki pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych
  • Pedagogika przedszkolna
  • Pedagogika wczesnoszkolna
  • Nowe trendy w edukacji
  • Diagnozowanie potrzeb rozwojowych i poziomu osiągnięć
  • Metodyki przedmiotowe (edukacja językowa, matematyczna, zdrowotna i fizyczna, artystyczna, społeczna, przyrodnicza, metodyka zajęć technicznych i komputerowych)
  • Pedagogika specjalna z edukacją włączającą (inkluzyjną)
  • Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka - diagnoza i terapia
  • Konstruowanie IPWWR - planowanie i ewaluacja działań zespołu WWR
  • Elementy logopedii z metodyką terapii zaburzeń mowy
  • Metodyka zajęć kompensacyjno-korekcyjnych dla dzieci z zaburzeniami rozwoju ruchowego
  • Metodyka zajęć terapeutycznych dla dzieci ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi (z trudnościami w nauce czytania i pisania, matematyki, z zaburzeniami rozwoju emocjonalnego i społecznego)
  • Metodyka zajęć rewalidacyjnych i korekcyjno-kompensacyjnych z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną oraz z dzieckiem z deficytami w obrębie analizatorów (wzrokowego i słuchowego)
  • Alternatywne i wspomagające sposoby komunikacji
  • Specyfika pracy z dzieckiem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
  • Współpraca z rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – budowanie sfery współdziałania
   

Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia

Jest to specjalność nauczycielska przygotowująca do prowadzenia w szkole podstawowej zajęć z zakresu edukacji zdrowotnej i szeroko rozumianej profilaktyki oraz nadająca uprawnienia do wykonywania zawodu nauczyciela. Specjalność ta nie przygotowuje do prowadzenia lekcji wychowania fizycznego.

Absolwent tej specjalności jest przygotowany do pracy na stanowiskach nauczyciela i wychowawcy w:

  • szkołach – nadając kwalifikacje do prowadzenia zajęć z zakresu edukacji zdrowotnej i profilaktyki,
  • szkołach – na stanowisku wychowawcy/nauczyciela świetlicy,
  • placówkach opiekuńczo-wychowawczych w charakterze wychowawcy lub nauczyciela,
  • organizacjach społecznych, fundacjach i stowarzyszeniach

oraz do podejmowania samodzielnej działalności w obszarze usług edukacyjnych.

Specjalność przygotowuje także do prowadzenia zajęć z zakresu edukacji zdrowotnej i szeroko rozumianej profilaktyki w kształceniu ustawicznym oraz placówkach służby zdrowia.
  Wybrane obszary tematyczne:
 
  • Podstawy edukacji zdrowotnej
  • Higieniczne aspekty zdrowia człowieka
  • Podstawy zdrowego żywienia i aktywności fizycznej
  • Wybrane zagadnienia zdrowia seksualnego i prokreacyjnego
  • Bezpieczeństwo i zapobieganie urazom w środowisku szkolnym
  • Agresja i przemoc w środowisku szkolnym
  • Zachowania ryzykowne dla zdrowia i życia człowieka
  • Teorie uzależnień
  • Profilaktyka osób zagrożonych uzależnieniem od substancji psychoaktywnych
  • Metodyka edukacji i promocji zdrowia
  • Modyfikacja zachowań patogennych z elementami technik poznawczo-behawioralych
  • Metody i formy aktywności fizycznej i rekreacji ruchowej
  • Trening zachowań asertywnych
  • Diagnozowanie potrzeb w zakresie edukacji zdrowotnej
  • Ewaluacja działań z zakresu edukacji zdrowotnej
  • Metodyka profilaktyki społecznej - projekt
  • Konstruowanie programów promocji zdrowia w szkole
  • Bezpieczeństwo uczestników i odpowiedzialność prawna wychowawcy
  • Jakość życia związana ze zdrowiem
  • Warsztat pracy i awans zawodowy pedagoga
   

Resocjalizacja i socjoterapia

Jest to specjalność nauczycielska przygotowująca do wykonywania zawodu pedagoga resocjalizacyjnego i socjoterapeuty (kwalifikacje do prowadzenia zajęć w obszarze działań resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych) oraz nadająca uprawnienia do wykonywania zawodu nauczyciela.

Studia mają charakter kwalifikacyjny i umożliwiają nabycie uprawnień do pracy w:

  • placówkach edukacyjnych
  • placówkach profilaktyczno-wychowawczych (ośrodkach socjoterapii, pogotowiach opiekuńczych, schroniskach dla nieletnich, zakładach poprawczych, zakładach karnych, aresztach śledczych, ośrodkach kuratorskich)
  • instytucjach i ośrodkach pomocy społecznej (ośrodkach pomocy rodzinie, domach pomocy społecznej, placówkach interwencji kryzysowej itp.).

Studenci nabywają kwalifikacje diagnostyczne oraz metodyczne do pracy z osobami nieprzystosowanymi społecznie i z zaburzeniami zachowania (osobami w trudnych życiowych sytuacjach), a także umiejętności prowadzenia zajęć z zakresu resocjalizacji oraz zajęć socjoterapeutycznych w szkołach ponadpodstawowych. Absolwenci specjalności posiadają przygotowanie pedagogiczne.

  Wybrane obszary tematyczne:
 
  • Interdyscyplinarne podstawy resocjalizacji i socjoterapii
  • Pedagogika specjalna
  • Podstawy wiedzy o rodzinie
  • Socjoterapia
  • Diagnostyka i programowanie postdiagnostyczne w resocjalizacji
  • Metodyka wychowania resocjalizującego
  • Trening interpersonalny i mediacje
  • Profilaktyka i terapia uzależnień
  • Socjotechnika i ewaluacja działań socjotechnicznych
  • Mediacje
  • Warsztat zadaniowy i superwizja
   

Terapia pedagogiczna i wczesne wspomaganie rozwoju

 

 

 

Jest to specjalność przygotowująca do planowania i podejmowania profesjonalnych działań umożliwiających udzielenie kompleksowej pomocy dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wynikających zarówno z trudności w nauce, deficytów rozwojowych, zaburzeń sensorycznych, niepełnosprawności, jak i szczególnych uzdolnień. Absolwent dysponuje wiedzą psychopedagogiczną oraz niezbędnymi kompetencjami warunkującymi efektywność działalności z zakresu terapii pedagogicznej i wczesnego wspomagania rozwoju.

Kariera i kwalifikacje:

Studia mają charakter kwalifikacyjny i nadają uprawnienia do pracy w zakresie terapii pedagogicznej i wczesnego wspomagania rozwoju (m.in. do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych o charakterze terapeutycznym z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi).

Absolwenci posiadają przygotowanie pedagogiczne i mają możliwość podjęcia zatrudnienia w różnego typu placówkach edukacyjno-rehabilitacyjnych udzielających wsparcia dzieciom i młodzieży, takich jak np. przedszkola, szkoły, placówki opiekuńczo-wychowawcze, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, ośrodki rehabilitacji dziennej i inne placówki ogólnodostępne, integracyjne i specjalne.

  Wybrane obszary tematyczne:
 
  • wybrane zagadnienia psychologii rozwojowej
  • trudności edukacyjne i specjalne potrzeby edukacyjne
  • wybrane aspekty diagnostyki psychopedagogicznej
  • diagnozowanie zaburzeń rozwojowych oraz organizacja systemu wsparcia rozwoju dziecka
  • metodyka wczesnego wspomagania rozwoju
  • metodyka terapii pedagogicznej
  • psychopedagogika zdolności
   

Edukacja inkluzyjna
i terapia pedagogiczna

Specjalność EDUKACJA INKLUZYJNA I TERAPIA PEDAGOGICZNA skoncentrowana jest na rozwijaniu kompetencji w zakresie rozpoznawania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów, a także podejmowania efektywnych działań wspierających na rzecz uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Kariera i kwalifikacje

Absolwenci studiów mogą podjąć pracę z uczniami niepełnosprawnymi realizującym kształcenie w szkolnictwie ogólnodostępnym, jako nauczyciele wspomagający - studia uprawniają do pracy z uczniami niepełnosprawnymi kształcącymi się w systemie edukacji inkluzyjnej (włączającej), a także prowadzenia zajęć z zakresu terapii pedagogicznej (m.in. do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych o charakterze terapeutycznym z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi).

Absolwenci mają możliwość podjęcia zatrudnienia w różnego typu placówkach edukacyjno-rehabilitacyjnych udzielających wsparcia dzieciom i młodzieży, takich jak np. przedszkola, szkoły, placówki opiekuńczo-wychowawcze, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, ośrodki rehabilitacji dziennej i inne placówki ogólnodostępne, integracyjne i specjalne.

  Wybrane obszary tematyczne:
 
  • Wybrane zagadnienia z psychologii wychowawczej, rozwojowej i klinicznej
  • Pedagogika specjalna
  • Interdyscyplinarne podstawy inkluzji osób z niepełnosprawnością i niedostosowaniem społecznym
  • Elementy logopedii
  • Elementy diagnozy i metodyki pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
  • Metodyka edukacji inkluzyjnej (w odniesieniu do poszczególnych kategorii trudności, deficytów, niepełnosprawności, schorzeń, zaburzeń i zdolności)
  • Projektowanie i ewaluacja działań w kształceniu uczniów o SPE
  • Praca z uczniem zdolnym
  • Arteterapia
  • Alternatywne sposoby komunikacji
  • Wykorzystanie komputera w pracy z uczniem o SPE
  • Współpraca z rodziną dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych
   

Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i praca z rodziną

Studia z zakresu PEDAGOGIKI OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZEJ I PRACY Z RODZINĄ mają charakter kwalifikacyjny i przeznaczone są dla osób pragnących zdobyć kwalifikacje do pracy w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, zarówno w placówkach systemu oświaty - w świetlicy, bursie, internacie, czy sprawowania funkcji pedagoga szkolnego, jak i pozaszkolnych o charakterze wspierającym (np. w świetlicach socjoterapeutycznych, ogniskach wychowawczych); interwencyjnym (np. pogotowie opiekuńcze) bądź socjalizacyjnych (dom dziecka etc.).

Kariera i kwalifikacje

Absolwenci specjalności PEDAGOGIKA OPIEKUŃCZO–WYCHOWAWCZA I PRACA Z RODZINĄ posiadają przygotowanie pedagogiczne i mogą podjąć pracę m.in. jako:

  • wychowawca w placówkach opieki całkowitej (tj. dom dziecka, dom małego dziecka, pogotowie opiekuńcze, ośrodki dla osób marginalizowanych, domy spokojnej starości itp.)
  • wychowawca w placówkach opieki częściowej (tj. internat, bursa, domy dziennego pobytu itp.)
  • wychowawca w placówkach szkolnych (tj. świetlica, półinternat, zespół zajęć pozalekcyjnych itp.)
  • pedagog szkolny
  • pedagog–wychowawca – terapeuta (w świetlicach środowiskowych, klubach środowiskowych klubach osiedlowych, świetlicach socjoterapeutycznych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, ogniskach wychowawczych, placówkach TPD, domach dziecka itp.)
  • pedagog – doradca – konsultant (w Poradniach Psychologiczno–Pedagogicznych, Ośrodkach Adopcyjno–Opiekuńczych, Ośrodkach Diagnostyczno–Konsultacyjnych, Centrach Pomocy Rodzinie, Miejskich i Gminnych Ośrodkach Pomocy Społecznej, Domach Samotnej Matki, itp.)
  • asystent i opiekun środowiskowy (w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, urzędach i domach pomocy społecznej, organizacjach pozarządowych, ośrodkach wsparcia społecznego i zagrożeń rozwojowych)
  • asystent rodziny i koordynator rodzinnej pieczy zastępczej
  Wybrane obszary tematyczne:
 
  • Praca opiekuńczo-wychowawcza i piecza zastępcza
  • Pedagogika rodziny
  • Diagnostyka psychopedagogiczna
  • Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej
  • Metodyka wspierania rodziny i pieczy zastępczej
  • Metodyka profilaktyki i terapii uzależnień
  • Podstawy prawa rodzinnego i opiekuńczego
  • Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne
  • Metodyka pracy resocjalizacyjnej
  • Metodyka pracy socjalnej
  • Etyka asystenta rodziny i koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej
  • Metodyka zajęć terapeutycznych i korekcyjno-kompensacyjnych
  • Trening interpersonalny i mediacje
  • Interwencja w sytuacjach kryzysowych
  • Warsztat umiejętności wychowawczych 
   

Gerontologia społeczna
i oświatowa

Specjalność GERONTOLOGIA SPOŁECZNA I OŚWIATOWA, na studiach magisterskich, kierunek pedagogika, umożliwia zdobycie interdyscyplinarnej wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii, andragogiki, gerontologii i polityki społecznej oraz kompetencji kluczowych w procesie efektywnej realizacji procesu wsparcia, edukacji i usług społecznych przeznaczonych dla seniorów.

Specjalność ta jest odpowiedzią na zmiany demograficzne obejmujące starzenie się społeczeństw wszystkich wysokorozwiniętych krajów, szczególnie Unii Europejskiej.

Kariera i kwalifikacje

Absolwent specjalności GERONTOLOGIA SPOŁECZNA I OŚWIATOWA jest przygotowany do pracy jako:

  • opiekun w domach pomocy społecznej, prywatnych pensjonatach oraz domach spokojnej starości, dziennych domach pomocy społecznej, ośrodkach interwencji kryzysowej i opieki długoterminowej nad osobami niesprawnymi, ośrodkach opieki domowej,
  • indywidualny opiekun osoby starszej,
  • animator w klubach seniora i domach kultury,
  • organizator wolontariatu na rzecz seniorów,
  • pracownik instytucji medycznych w zakresie promocji zdrowia i profilaktyki gerontologicznej (poradnie, oddziały rehabilitacyjne, sanatoria, szpitale, hospicja),
  • pracownik pomocy społecznej i polityki społecznej – w instytucjach polityki społecznej i w ośrodkach pomocy społecznej, powiatowych centrach pomocy rodzinie, centrach interwencji kryzysowej, w zespołach do spraw seniorów i organizacji wspierających ludzi starszych,
  • pracownik instytucji zajmujących się edukacją i aktywizacją seniorów

oraz do podejmowania samozatrudnienia w obszarze usług edukacyjnych działających na rzecz seniorów.

  Wybrane obszary tematyczne:
 
  • Podstawy andragogiki i gerontologii
  • Biologiczne aspekty starzenia się i starości
  • Podstawy geriatrii
  • Psychologia starzenia się i starości
  • Gerontologia społeczna i oświatowa
  • Polityka społeczna i instytucje wsparcia społecznego
  • Metodyka pracy z osobami w starszym wieku – przezwyciężanie trudności adaptacyjnych (psychofizycznych i środowiskowych)
  • Projektowanie, wdrażanie i ewaluacja działań aktywizujących dla osób w starszym wieku 

licoffmgroffuproffzawoffzasoffoploffdokoff